Kamis, 19 November 2015

Adakah anda Peluh Dahi? Sebab Mengapa dan Rawatan

Adakah anda Peluh Dahi? Sebab Mengapa dan Rawatan

Terdapat banyak faktor-faktor yang boleh menyumbang kepada berpeluh dahi anda dan hanya ada banyak penyelesaian untuk membantu anda menyembuhkannya. Berpeluh dahi yang berlebihan secara klinikal dikenali sebagai hiperhidrosis setempat. Ini diiktiraf oleh Pertubuhan Kebangsaan untuk Penyakit Jarang Jumpa sebagai gangguan kulit dan dicintai menjejaskan 3 peratus penduduk di dunia.

Walaupun ia adalah satu keadaan yang memalukan yang boleh memberi kesan memudaratkan harga diri pesakit dan keyakinan, terdapat banyak rawatan yang secara drastik boleh membantu keadaan. Dalam artikel ini saya akan menggariskan beberapa punca dan penyelesaian kepada gangguan ini.

Perkara pertama yang anda perlu lakukan untuk merawat berpeluh dahi berkesan adalah menentukan apa yang menyebabkan anda berpeluh berlebihan di kawasan ini. Ramai orang berpeluh apabila mereka berada saraf dan di bawah tekanan seperti semasa mesyuarat perniagaan atau pada tarikh yang pertama. Ramai orang hanya akan melihat sedikit peluh manakala orang dengan hiperhidrosis akan melihat lebih banyak peluh. Jika anda boleh mengenal pasti tekanan sebagai salah satu pencetus keadaan anda maka ia akan memberi manfaat untuk membangunkan beberapa strategi untuk membantu anda memerangi tekanan anda dan oleh itu berpeluh anda.

Anda juga boleh mempunyai ketidakseimbangan hormon yang boleh menyebabkan anda berpeluh berlebihan; walaupun ada apa-apa yang anda boleh lakukan untuk menghentikan ini anda perlu memberi tumpuan kepada cara-cara untuk berhenti berpeluh.

Sebaik sahaja anda telah mengenal pasti pencetus untuk berpeluh anda, anda boleh mula untuk melihat penyelesaian untuk membantu menyembuhkannya. Langkah pertama adalah untuk menggunakan antiperspirant yang baik. Ini boleh didapati di kaunter farmasi dari semua yang baik. Jika antiperspirant yang tidak membantu anda untuk berhenti berpeluh ketika itu adalah penting untuk melawat doktor anda yang akan dapat mencadangkan kepada anda penyelesaian yang lebih kukuh.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar